porady

Zioła o działaniu uspokajającym i nasennym

Coraz więcej osób cierpi z powodu zaburzeń snu. Stres, przemęczenie, nerwy, nieustanny pęd – to wszystko przyczynia się do problemów ze spaniem. Blisko północ, a Ty wciąż obracasz się z boku na bok, denerwujesz się coraz bardziej, potęguje się Twoje rozdrażnienie, bo przecież musisz o 6 być na nogach. Tego typu problemy zdarzają się coraz częściej. Często zdesperowani pędzimy do lekarza, prosząc o tabletki nasenne. Jednak nie jest to jedyne wyjście. Matka natura dała nam także zioła, które pomagają wyciszyć serce i umysł przed snem. Zioła, które faktycznie działają i nie niosą ze sobą skutków ubocznych. Poniżej zaprezentuję najbardziej skuteczne zioła w walce z bezsennością.

Zioła o działaniu uspokajającym i nasennym

1. Ashwagandha – inaczej zwana witanią ospałą. Możemy ją zakupić w formie zioła do zaparzania, bądź zamknięty w kapsułkach ekstrakt standaryzowany. Jest to zioło znane od lat w medycynie Ajurwedyjskiej. Słynie głównie ze zdolności obniżania poziomu kortyzolu, czyli hormonu stresu. Koi nerwy i ułatwia zasypianie, ponadto sprawia, że sen znacznie się wydłuża i nie wybudzamy się w nocy.

2. Chmiel – a dokładniej szyszki chmielu. Ziele gorzkie i ciężkie do wypicia, jednak wspaniale sprawdza się u osób mających problem z zasypianiem. Wycisza i relaksuje. Napar z szyszek chmielu warto wypić pół godziny przed pójściem spać.

3. Serdecznik – jest to zioło, które działa przede wszystkim kardioprotekcyjnie, czyli ochronnie na mięsień sercowy. Zapobiega kołataniu serca, a to często jest jedna z przyczyn trudności w zasypianiu.

4. Melisa – znana doskonale prawie wszystkim i najpopularniejsze zioło uspokajające. Czy najbardziej skuteczne – trudno powiedzieć, jednak napar z melisy także pomoże osobom, które chciałyby zasypiać szybciej.

5. Kozłek lekarski – korzeń tej rośliny działa adaptogennie, wycisząjąco i uspokajająco. Najlepiej wywar lekko podgotować, gdyż korzenie trudniej oddają substancje aktywne.

6. Cytryniec chiński – mało znane zioło w naszym kraju. Owoce tej rośliny najczęściej wykorzystywane są do robienia nalewek, gdyż alkohol najlepiej wyciąga substancje czynne cytryńca. Nalewkę można zrobić na winie bądź wódce, odstawić na 3-4 tygodnie, po tym czasie nie odcedzając wypijać po 1 kieliszku przed spaniem.

7. Dziurawiec – zioło przede wszystkim znane z właściwości przeciwdepresyjnych, które działa najskuteczniej w formie nalewki. Należy jednak pamiętać, by latem nie stosować dziurawca, ponieważ zawarta w nim hiperycyna może spowodować uczulenie, jeśli po wypiciu tego zioła wyjdziemy na słońce.

Zioła lubią być łączone

Z przedstawionych powyżej ziół możemy zrobić mieszankę. Można wybrać 2-3 zioła z powyższych, wymieszać w równych proporcjach i wypijać przed snem. Zioła lubią synergizm – lubią ze sobą współpracować, zatem mieszanka kilku ziół częściej przynosi lepsze rezultaty, niż stosowanie tylko jednego.

Nie zapomnij o witaminach

W leczeniu bezsenności zioła odgrywają kluczową rolę, jednak należy również pamiętać o suplementacji kompleksu witamin z grupy B i magnezu, gdyż niedobory tych substancji również mogą powodować zaburzenia snu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.