porady

Wszędobylski cukier

Dla zdrowia warto eliminować cukier z diety, rezygnując ze słodzenia napojów czy wyłączając z jadłospisu ciastka i inne słodycze. Niestety wiele produktów spożywczych posiada dodany cukier, nawet jeżeli nie spodziewamy się tam go znaleźć. Z tego względu koniecznie przed zakupem konkretnego produktu należy sprawdzić jego skład, ponieważ cukier w różnych postaciach może się tam znajdować na jednym z pierwszych miejsca, a to oznacza, że jest go dużo.

 

Jakie codziennie kupowane produkty spożywcze zawierają cukier?

 

  • wędliny

Produkty wędliniarskie, chociaż kojarzą się raczej ze słonym smakiem, zawierają mnóstwo dodanego cukru. Jest on używany w recepturze, by poprawić i zbalansować smak szynek czy kiełbas, które z lubością wielu polaków spożywa kilka razy dziennie.

  • ketchup

Chociaż jest stosunkowo zdrowy, ponieważ zawiera likopen z przetworzonych pomidorów, ma w swoim składzie także sporo cukru. W większości produktów popularnych marek znajduje się on na jednym z pierwszych miejsc w składzie. Nawet ketchupy dla dzieci go zawierają. Warto szukać produktów o obniżonej zawartości cukru lub takich, które nie mają go w ogóle, chociaż są one dość trudno dostępne. Najlepszą alternatywą są domowej roboty ketchupy, ponieważ można dodać do nich zdrowe słodziki.

  • sosy w słoikach

Podobnie jak ketchup, także te produkty dla poprawy smaku są wzbogacane w spore ilości cukru. Jednie koncentrat pomidorowy jest od niego wolny. By zdrowo się odżywiać, warto samodzielnie przygotowywać takie sosy do makaronu czy mięsa.

  • suszone owoce

Dla wielu stanowią alternatywę słodyczy, niestety również niezbyt zdrową, ponieważ większość suszonych owoców dostępnych w supermarketach jest dosładzanych. By mieć pewność, że nie ma w nich cukru, należy sprawdzać etykiety i zaopatrywać się tylko w sklepach ze zdrową żywnością. Najlepiej jednak jest suszyć banany, śliwki czy morele we własnym zakresie. Dzięki temu nie będą one posiadały dodanego cukru ani siarczanów tak często używanych do konserwacji suszonych owoców.

  • płatki kukurydziane

Reklamowane są jako synonim zdrowej żywności. Ufają temu rodzice, zaś dzieci przepadają za płatkami kukurydzianymi. Niestety zawiera one mnóstwo cukru, nawet te które nie mają w sobie żadnych dodatków w postaci czekolady czy suszonych owoców. Najzdrowsze na śniadanie okazują się płatki owsiane. Można je dosłodzić miodem lub syropem z agawy.

  • jogurty owocowe

To kolejny produkt śniadaniowy, rekomendowany dla dzieci z ogromną ilością dodanego cukru. O wiele lepszą alternatywą będzie zakupienie jogurtu naturalnego i dodanie do niego banana czy gruszki. Można także dołożyć łyżeczkę miodu czy zdrowego słodziku, na przykład stewii. Nie tylko diabetycy, ale także osoby, które chcą się zdrowo odżywiać, a przede wszystkim dzieci, muszą zapomnieć o sklepowych jogurtach owocowych.

  • woda smakowa

Na koniec warto wspomnieć o tym często wybieranym napoju. Słowo „napój” jest w tym wypadku znacznie odpowiedniejsze niż „woda”, ponieważ te smakowe produkty mają w sobie wiele chemii i cukru. W żadnych wypadku nie powinny stanowić alternatywy zwykłej wody.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.