porady

Słonecznik łuskany – niepozorne nasiona, pełne zdrowia

Większość osób miała styczność z pestkami słonecznika, jedząc je zarówno będąc dzieckiem, jak i już w dorosłym życiu. Nasiona te ze względu na swój niewielki rozmiar, wydają się być niepozorne. Tymczasem okazuje się, że mogą być one naprawdę wartościowym dodatkiem do codziennej diety. Jakie mają właściwości i zastosowanie?

 

Dlaczego warto sięgnąć po słonecznik łuskany?

Pestki słonecznika są bardzo dobrym źródłem witamin, szczególnie E oraz z grupy B. Te niewielkie nasiona są także bogate w aminokwasy i nienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3 i omega-6). Zawartość tych składników przekłada się między innymi na lepsze funkcjonowanie układu nerwowego, ale i wzmacnia system krwionośny, zmniejszając ryzyko chorób serca. Dostarczanie kwasów omega będzie szczególnie ważne na przełomach pór roku, gdy organizm jest tym bardziej narażony na infekcje czy spadki odporności. Pestki te gwarantują oprócz tego dawkę istotnych dla organizmu pierwiastków, w tym cynku, żelaza, magnezu, potasu i wapnia. Dostarczanie odpowiednich dawek tych składników jest bardzo ważne i choć można je suplementować, to zdecydowanie najlepiej dostarczać je wraz z pokarmem. Niedobór cynku może prowadzić do niedokrwistości, zmian skórnych czy problemów z gojeniem się ran. Brak potasu będzie z kolei odczuwalny w zaburzeniach snu. Ważnym pierwiastkiem jest również wapń, wpływający na układ kostny. Nie można zapominać o żelazie, które pozwala regulować ciśnienie krwi. Wreszcie istotne jest dostarczanie organizmowi magnezu, który wpływa wymiernie na koncentrację oraz samopoczucie.

 

Kaloryczność

Nasiona słonecznika są bardzo cenne jeżeli chodzi o składniki, lecz należy pamiętać, że pozostają przy tym dość kaloryczne. Około 100 gramów produktu dostarcza już blisko 600 kcal, zatem jest to znaczna dawka. Takie pestki zdecydowanie warto zatem włączyć do diety, lecz trzeba je przyjmować z umiarem, gdyż poza wysoką zawartością kalorii, dostarczają też znaczącą ilość tłuszczy i choć są to akurat zdrowe tłuszcze, to rzecz jasna mają one taki charakter, gdy dostarcza się je z rozwagą. To zatem dobry pomysł na przekąskę (w ograniczonej ilości) lub dodatek do potraw, lecz trzeba uważać na częstotliwość i ilość przyjmowanych nasion, gdyż jedzenie ich w nadmiarze, może doprowadzić do dostarczania organizmowi zbyt dużej dawki kalorii względem zapotrzebowania energetycznego. Przy rozsądnym dawkowaniu, słonecznik z powodzeniem stosuje się jednak i w dietach, także tych odchudzających.

 

Zastosowanie w kuchni

Część osób je takie pestki oddzielnie, gdyż są sycące, więc w odpowiedniej ilości mogą posłużyć jako przekąska. Z powodzeniem wykorzystuje się je jednak i podczas gotowania. Świetnie sprawdzą się jako dodatek do sałatek, jogurtów, owsianki czy płatków zbożowych z mlekiem. Pestki słonecznika często wykorzystuje się do pełnoziarnistego pieczywa domowego wyrobu. Zmielone lub w całości, mogą posłużyć jako uzupełnienie panierki do ryb i mięsa. Łuskane pestki można stosować bezpośrednio lub po uprażeniu ich na suchej patelni. Wreszcie ziarna można zmielić i serwować na pieczywie w formie pasty, do której wcześniej warto dodać trochę ulubionych przypraw.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.