porady

Oleje, orzechy, pestki… czyli moc zdrowych tłuszczów

Czy wiesz, że w Twoim codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć dobrej jakości tłuszczów? Sprawdź, jaką rolę odgrywają w diecie i po jakie produkty należy sięgać, by jak najlepiej zadbać o swoje zdrowie.

Zdrowe tłuszcze, czyli jakie?

Tłuszcze, obok białka oraz węglowodanów, stanowią niezwykle ważny składnik odżywczy, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety wiele mitów krążących na ich temat sprawia, że od lat owiane są złą sławą i tym samym niesłusznie ograniczane w codziennym jadłospisie. Szkodliwe dla zdrowia i procesu odchudzania… czy tak rzeczywiście jest? Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie bez znaczenia jest to, jakiego rodzaju tłuszcze będą pojawiać się na Twoim talerzu — dobre czy złe. Pierwsze to nienasycone kwasy tłuszczowe, których obecność w diecie przekłada się na nienaganne zdrowie, wzmocnioną odporność czy prawidłową pracę mózgu. Drugie z kolei, nasycone, spożywane w nadmiarze mogą podnosić poziom złego cholesterolu i przyczyniać się do rozwoju niektórych chorób. Odpowiednia ilość i rodzaj tłuszczów w Twojej diecie to przepis na skuteczną ochronę przed wieloma problemami zdrowotnymi i jednocześnie lepsze samopoczucie. Po jakie produkty warto zatem sięgać? Przede wszystkim będące źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie, w Twojej kuchni nie powinno zabraknąć olejów, orzechów, pestek oraz nasion.

Oliwy i oleje roślinne — bogactwo witamin

Przyjrzyjmy się bliżej oliwie i olejom roślinnym. Produkty te są bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli takie, których Twój organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Za co odpowiadają? Między innymi za prawidłową pracę Twojego serca oraz funkcjonowanie gospodarki hormonalnej, podnoszenie odporności organizmu czy poprawę zdolności umysłowych. Na sklepowych półkach nie brakuje godnych uwagi olejów roślinnych, a jednym z nich jest chociażby ten z czarnuszki, ceniony za swoje właściwości przeciwgrzybicze oraz przeciwwirusowe. Zarówno w kuchni, jak i w domowej pielęgnacji skóry czy włosów, sprawdzi się także olej lniany, będący bogactwem witaminy E, popularnie zwanej witaminą młodości. Nie można także nie wspomnieć o oleju rzepakowym, któremu podobnie jak i oliwie nie brakuje walorów zdrowotnych.

Orzechy i migdały — coś na ząb i dla zdrowia

Bogate w zdrowe tłuszcze są także orzechy i migdały. Jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, białko, błonnik, witaminy E oraz K czy na przykład składniki mineralne, takie jak chociażby magnez i potas — wystarczy spojrzeć na skład orzechów, by szybko przekonać się o ich korzystnych dla zdrowia właściwościach. Które odmiany są najbardziej wartościowe? Między innymi orzechy włoskie, charakteryzujące się wysoką zawartością cennych kwasów omega 3, pistacje, które dostarczają dużą dawkę istotnego dla pracy serca potasu, czy na przykład orzechy laskowe, będące doskonałym źródłem witaminy E, chroniącej przed działaniem wolnych rodników.

Pestki, nasiona, ziarna — małe skarby natury

W codziennym jadłospisie nie powinno również zabraknąć ziaren, pestek oraz nasion, wśród których można wymienić między innymi słonecznik, mak czy siemię lniane. Ich spożywanie przekłada się nie tylko na większą dawkę energii do codziennego funkcjonowania, ale także na szereg prozdrowotnych korzyści, a wszystko za sprawą ich cennych składników odżywczych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.