zdrowe zakupy
porady

Na to musisz zwracać uwagę kupując jedzenie

Produkty spożywcze dostępne w sklepach takie jak słodycze, gotowe dania, przetwory, makarony, kasze, ryże itp. goszczą na naszych stołach niemal każdego dnia, jednak w trosce o nasze zdrowie przed ich zakupem powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na informacje znajdujące się na ich odwrocie. Chodzi tutaj głównie o skład danego produkty, a także na tabelkę, z której możemy wyczytać wiele bardzo istotnych informacji. Na co powinniśmy jednak zwracać uwagę a czego unikać?

Wartości odżywcze

Podstawową informacją, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, kupując dany produkt jest tabela wartości odżywczych, która określa stopień przydatności danego produktu w zaspokajaniu naszych potrzeb żywnościowych. Pierwszym bardzo istotnym elementem jest tabela kaloryczności. Kalorie to jednostka energii, która używana jest w celu dostarczenia nam informacji o wartości energetycznej spożywanych przez nas produktów. Jeśli prowadzimy aktywny tryb życia, tym większą ilość kalorii potrzebuje nasz organizm. Jeśli jednak przebywamy na diecie odchudzającej, powinniśmy wybierać raczej produkty, które nie zawierają zbyt wielu kalorii. Warto przy tym zwrócić uwagę, iż w naszej diecie nie powinno znajdować się zbyt wiele tzw. pustych kalorii pochodzących z takich produktów spożywczych jak cukier, słodycze, słone przekąski, czy też dania typu fast-food.

Cukier

Niemal każdy kupowany przez nas produkt spożywczy zawiera w swoim składzie cukier, czyli produkt, który przyczynia się do rozwoju otyłości, cukrzycy, a także pogorszenia stanów naszych zębów. Im mniejsza ilość cukru w danym produkcie, tym lepiej dla naszego zdrowia. Producenci dodają do wytwarzanych przez siebie produktów spore ilości cukru, gdyż uważają, iż produkt ten pomaga sztucznie polepszyć smak, co nie wpływa niestety pozytywnie na nasze zdrowie.

Tłuszcze

Tłuszcze to nośnik energii oraz witamin, jednak możemy podzielić je na te zdrowe oraz nasycone. Zdrowe tłuszcze wpływające np. na prawidłowe funkcjonowanie naszego serca, a także wspomagające proces odchudzania znajdują się przede wszystkim w tłustych rybach, oliwie z oliwek, a także w mięsie. Z kolei, jeśli chodzi o tłuszcze nasycone, to odpowiadają one za wzrost poziomu złego cholesterolu w naszej krwi, sprzyjają tyciu, a także rozwojowi wielu chorób cywilizacyjnych. Takich tłuszczy powinniśmy unikać, a możemy znaleźć je przede wszystkim w gotowych daniach, słodyczach, a także słonych przekąskach.

Białko

Ważnym elementem w naszej codziennej diecie powinno być białko będące głównym elementem budulcowym naszych mięśni i kości. Duże ilości białka znajdują się przede wszystkim w produktach mlecznych oraz w mięsie i rybach, które powinny stanowić nieodłączny element naszego menu na co dzień.

Sól

Określana jest mianem białej śmierci, jednak nie ma się w zasadzie czemu dziwić, gdyż nadmierne jej spożycie powoduje zatrzymywanie wody w naszym organizmie, a także przyczynia się do rozwoju wielu niebezpiecznych dla naszego zdrowia chorób. Im mniejsza ilość soli w danym produkcie, tym lepiej. W tabeli wartości odżywczych sól możemy znaleźć pod pojęciem sodu.

Błonnik

Ostatnim ważnym elementem, na który powinniśmy zwracać uwagę, kupując produkty spożywcze jest błonnik, który pomaga usunąć z naszego organizmu zbędne produkty przemiany materii. Składnik ten możemy znaleźć w pełnoziarnistym pieczywie, owocach, warzywach, a także w otrębach. Im większe ilości błonnika w danym produkcie, tym oczywiście korzystniej jego spożycie wpływa na nasze zdrowie.

Czego powinniśmy unikać?

Analizując skład każdego produktu spożywczego, powinniśmy w szczególności zwrócić uwagę na składniki, które nie wpływają korzystnie na nasze zdrowie. Chodzi tutaj głównie o konserwanty, sztuczne barwniki, przeciwutleniacze, polepszacze smaku, a także zagęszczacze, które w składzie każdego produktu możemy rozpoznać po literce „E”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.