produkty kokosowe

Kokos, za co warto go kochać?

Kokosa chyba nie muszę nikomu przedstawiać. Charakterystyczny włochaty orzech z białym miąższem i twardą osłonką. Kokosa możemy spotkać w różnych postaciach, od całych orzechów, przez suche wiórki aż po już przerobione produkty. Znajduje on szerokie zastosowanie w branży kosmetycznej, ale i w dietetyce. Sam wygląd kokosa przywodzi nam na myśl słońce, morze i Karaibskie plaże.

Jednak to słoneczne skojarzenia to nie jedyne, za co warto uwielbiać ten orzech. Twarda skorupa skrywa dwa drogocenne dary. Przede wszystkim woda kokosowa, która jest nasycona elektrolitami. Naturalny napój izotoniczny idealnie sprawdzi się po wysiłku.

Równie cenny jest miąższ orzecha, który z racji na wysoką zawartość rzadko spotykanych kwasów tłuszczowych MCT (trójglicerydy średniołańcuchowe) przyczyniają się do przyspieszenia metabolizmu. Z racji tego orzech kokosowy jest polecany przy różnego rodzaju dietach, ponieważ mogę wpłynąć na przyspieszenie efektów odchudzania.

 

Wartości odżywcze kokosa

Biały miąższ kokosa zawiera bardzo dużą ilość tłuszczów MCT w przeciwieństwie do tłuszczów, które mają pochodzenie odzwierzęce LCT (trójglicerydy długołańcuchowe), tłuszcz kokosowy nie przyczynia się do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi. Dzieje się tak, ponieważ tłuszcze średniołańcuchowe (MCT) są szybciej metabolizowane. Tłuszcze MCT nie powodują również skoku insuliny.

Kokos jest dość mocno kaloryczny, 100 g miąższu kokosowego ma około 354 kcal. Dlatego jeżeli stosujemy go w celach redukcji wagi, powinniśmy zwracać uwagę na ilość kokosa, którą mamy w diecie. Porcja świeżego miąższu kokosowego o wadze 100 gram zawiera:

  • 3 g białka
  • 33,5 g tłuszczu
  • 15 g węglowodanów (z czego około 10 g to błonnik)

Kokos stanowi cenne źródło minerałów. Witaminy i minerały, jakie możemy znaleźć w kokosie to:

  • potas
  • wapń
  • żelazo
  • magnez
  • sód
  • cynk
  • witaminy C, E, K oraz witaminy z grupy B
  • kwas foliowy

Kokos często zalecany jest osobą cierpiącym na nadciśnienie tętnicze oraz kobietą w ciąży i planującym ciążę.

 

  • Zastosowanie kokosu

Smak kokosowy jest nam bardzo dobrze znany, pomimo że naturalnie u nas nie występuje. Kokos jest jednak na tyle smaczny, że możemy spotkać batoniki, ciastka, a nawet napoje o smaku kokosowym. Na szczęście istnieją również zdrowsze alternatywy dla miłośników kokosowego smaku.

  • Olej kokosowy

Bardzo popularny ostatnimi czasy rodzaj tłuszczu. Można dodawać do wypieków, ale równie dobrze smażyć na nim na przykład mięsa. Warto jednak zwracać uwagę na skład takiego oleju. Kupując olej kokosowy, chcemy otrzymać olej kokosowy, a nie mieszankę olejów.

  • Woda kokosowa

Ta propozycja raczej nie przypadnie do gustu każdemu, mimo tego warto spróbować. Słonawa woda wypełniona do granic elektrolitami i minerałami.

  • Wiórki kokosowe

Niewątpliwą zaletą wiórków kokosowych jest fakt, że łatwo je włączyć do diety. Wystarczy dosypać odrobinę do owsianki lub deseru.

  • Świeży miąższ kokosowy

Jeśli tylko uda się wam przebić przez twardą osłonkę, czeka na was smaczna nagroda, która zapewni wam porcję tłuszczy. A w końcu tłuszcz to nic innego jak energia.

 

Podsumowując

Orzech kokosowy może pomóc wam w zrzuceniu wagi, uzupełnieniu minerałów oraz minerałów. Znany i lubiany smak sprawia, że wplecenie go w dietę to czysta przyjemność. Dodatkowo istnieje wiele form, w jakich możemy spożywać kokosa. Zdecydowanie należy dodać ten orzech do swojej diety i cieszyć się korzyściami, jakie nam przyniesie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.